In English

Uratarinoita

Hacklinilaisten työnkuva on moninainen. Keräämme tänne jatkossa lisää uratarinoita.

 

TYÖNJOHTAJA TAPIO SUNI

Tapio Sunin työura alkoi ajan tavan mukaan hyvin nuorena. Vasta 15-vuotias poika otti pestin laivaan v. 1965. Koti-ikävä taisi kuitenkin kaikertaa, kun hän jo parin vuoden jälkeen palasi maihin saatuaan töitä kuljetusliikkeen apumiehenä. Työt Hacklinilla alkoivat 16.1.1969, kun häntä pyydettiin taloon töihin, vaikka tiedossa oli lähtö armeijaan jo kuukauden kuluttua. Se oli kutsu, josta ei voinut kieltäytyä. Kahdeksan kuukauden palveluksen jälkeen Tapio on palasi töihin, joita on talossa riittänyt.

Tapio Suni työskenteli alkuun erilaisissa ahtaus- ja huolintatehtävissä. 30.7.1970 hänet nimitettiin huolintapuolen työnjohtajaksi. Viime vuosina hän on työskennellyt työnjohtajana pääasiassa irtotavaran vastaanotossa ja lähetyksessä. Vuosien varrella työ on opettanut tekijäänsä, mutta sen lisäksi Tapio on suorittanut erilaisia ahtausalan kursseja Kotkassa, ahtausalan oppilaitoksessa ”Ahtossa”. Työnantaja on tarjonnut lisäksi koulutusta englannin kielessä ja ATK:ssa. Ilman niiden hallintaa ei päivittäisistä tehtävistä enää tänä päivänä selviydy.

Työn lisäksi Tapio on ollut aktiivinen myös ammattiyhdistysrintamalla. Hän toimi yli 20 vuotta työnjohtajien luottamusmiehenä. Ne tehtävät hän on nyt jättänyt nuoremmille, mutta jatkaa edelleen taustalla tukijoukoissa.

Kuten pitkä ura Hacklinilla jo kertoo, on Tapio Suni ollut tyytyväinen työnantajaansa. Niin oli ollut jo hänen isänsäkin, joka työskenteli aikanaan Hacklinin laivoissa. Perinne jatkuu jo kolmannessa polvessa; myös Tapion poika työskentelee satamassa ahtaajana. Vuosien varrelta ovat mieleen jääneet erityisesti 80-luvun loppupuolen Tahkoluodon isot teräsprojektit. Venäjälle vietävien tehdaskombinaattien laivaus vaati työtä lähes ympärivuorokautisesti eikä kotona ehtinyt käydä kuin pikaisesti kääntymässä. Aikaa myöten konekanta on huomattavasti parantunut, mikä helpottaa luonnollisesti työntekoa. Sahatavaran irtolastit ovat vaihtuneet paketeiksi, standardit kuutioiksi. Nykyään Mäntyluodon kautta kulkevat projektilastit ovat tuoneet työhön uudet mielenkiintoiset haasteensa. Valtava muutos alkuaikoihin on tapahtunut alkoholin käytössä työaikana. Vielä viisitoista, kaksikymmentä vuotta sitten se oli hyvin yleistä, vain pahimpiin tapauksiin puututtiin. Nykyään alkoholinkäyttö työaikana on luonnollisesti täysin kielletty.

OPERAATTORI PÄIVI SJÖHOLM

Päivi Sjöholmin tien operaattoriksi voidaan katsoa olleen mielenkiintoinen ja pitkäkin, ei kuitenkaan kivinen. Ylioppilaaksi tulon jälkeen Päivi kävi ensin talouskoulun Porissa, sitten turkistyökoulun Huittisissa ja vielä kauppaopiston Raumalla. Ajatuksissa oli ehkä työ itsenäisenä yrittäjänä. Eteen tuli kuitenkin valmistumisen aikoihin houkutteleva tarjous Rauman Huolintakeskuksesta, jossa sitten vierähtikin pari vuotta. Ala tuntui sen verran mielenkiintoiselta, että Päivi pyrki ja pääsi opiskelemaan logistiikan insinöörin opintolinjalle Rauman ammatti-instituuttiin. Sieltä avautui v. -94 ensimmäinen kosketus Hackliniin kesätöissä, jotka jatkuivat Mäntyluodossa vielä seuraavanakin kesänä. Opiskeluun sisältyvä työharjoittelu vei Päivin välillä Saksaan v. -95. Työkokemuksen lisäksi jäi tuolta ajalta taskuun hyvä saksan kielen taito. Englanti oli jo hallussa Yhdysvalloissa vietetyn vaihto-oppilasvuoden jäljiltä. Aikuisiällä Päivi vahvisti vielä kielitaitoaan opiskelemalla iltalukiossa espanjaa ja kirjoittamalla sen ylioppilaskirjoituksissa.

Logistiikkainsinöörin päättötyön tullessa ajankohtaiseksi Päivi Sjöholmin tie johti taas Hacklinille ja hän sai tehdä työnsä täällä. Valmistumisen jälkeen v. -97 syntyi Sjöholmin perheeseen esikoinen, mutta äitiysloman jälkeen Päivi palasi taloon syksyllä -98, jonka jälkeen hänet jo pian vakinaistettiin Team Linesin huolitsijaksi. Siitä lähtien töitä on riittänyt eri tehtävissä sekä viennissä että tuonnissa. Nykyisin Päivi toimii operaattorina, jonka tehtäviin kuuluvat sahatavara- ja projektilaivaukset sekä muut vientiin liittyvät tehtävät.

Päivi on viihtynyt Hacklinilla. Tehtävät ovat vuosien varrella muuttuneet, mikä on tuonut työhön vaihtelevuutta ja kasvattanut ammattitaitoa. Perheyrityksenä toimiva Hacklin on tuntunut vakaalta ja luotettavalta työnantajalta. Etunsa on myös työpaikan sijainnilla, matka töihin vie pyörällä vain muutaman minuutin. Logistiikka-ala myös tavallaan yhdistää perheen sisällä; puoliso toimii laivassa konekorjausmiehenä. Vuosien varrelta ovat jääneet erityisesti mieleen vuosituhannen vaihteen ajat, jolloin Mäntyluodon konttiliikenne oli huipussaan. Tunnelma oli hektinen, ja töitä tehtiin silloisessa avokonttorissa tiiviisti vieri vieressä istuen. Kiitollisena Päivi muistaa edelleen entistä työtoveria Pirkko Pajamäkeä, jolta hän sai paljon arvokasta tietoa ja parhaan mahdollisen opastuksen alalle.

Noihin aikoihin verrattuna työnteko on muuttunut valtavasti. Väkeä on huomattavasti vähemmän ja työ on muuttunut sen myötä ajoittain stressaavaksi. Sen tasapainottamiseksi Päivillä on hyvät lääkkeet; nelilapsisen perheen aktiivinen äiti ehtii harrastaa vapaa-aikanaan monenlaista. Pisimpään on kuvioissa ollut mukana huilun soitto, tällä hetkellä Reposaaren Työväen soittokunnassa.. Kesäisin veneillään ja vietetään aikaa mökillä perheen kanssa. Uusin harrastus on jalkapallon pelaaminen Mäntyluodon oman urheiluseruan naisjoukkueessa.

AHTAAJA MARKKU KOSKI

Kuusikymmentäluvun lopulla Suomessa vallitsi hyvä työllisyystilanne. Useimmilla ammattikoulusta valmistuneillakin oli työpaikka valmiina, kun todistus saatiin käteen. Niin myös Markku Koskella. Hän pääsi ensimmäiseen työpaikkaansa paikalliseen kuljetusliikkeen. Kävi kuitenkin niin ikävästi, että liike meni vuoden päästä konkurssiin ja ura jäi lyhyeksi. Reposaarelaispojalle löytyi kuitenkin töitä kotinurkilta Rauma-Repolan sahalta, jossa hän ehti työskennellä 5 vuotta. Sahan toiminta päätettiin kuitenkin lopettaa. Työntekijöille tarjottiin jatkoa joko parhaillaan rakenteilla olevalla Repolan uudella Kirrisannan konepajalla tai Rauman sahalla. Kumpikaan vaihtoehto ei Markku Koskea kuitenkaan houkutellut ja hän jätti työt Rauma-Repolalla.

Heti seuraavana päivänä, joulukuun puolivälissä 1973, tuli Markku Koskelle käänteentekevä tarjous. Hacklinin silloinen konehallin esimies otti häneen yhteyttä ja kertoi, että satamassa on kova pula kunnon työmiehistä. Markku tarttui tarjoukseen ja aloitti työt satamassa. Ne ovatkin sitten jatkuneet siitä aina tähän päivään asti.

Markku muistaa hyvin ensimmäisen työtehtävänsä hollantilaisessa Maasborg-laivassa. Laivasta purettiin ensin Siperian laiturissa kappaletavaraa ja lastattiin sen jälkeen sahatavaraa Hollantiin. Työpäivä venyi jo ensimmäisenä päivänä 16-tuntiseksi. Se ei nuorta miestä pelästyttänyt, vaan hän jäi ”koukkuun” satamaan. Täällä jokainen päivä on erilainen. Aamulla ei töihin tullessaan tiedä, mitä päivän mittaan eteen tulee, mihin laivaan pääsee tai joutuu. Työt voivat vaihtua myös kesken päivän, kun laiva saadaan valmiiksi ja siirrytään toiseen työpisteeseen.  Kaksivuorotyö tuo ahtaajan ammattiin oman lisänsä. Tarvittaessa tehdään pitkiäkin ylitöitä, mutta vastaavasti ylityötunnit voi halutessaan pitää vapaana. Ehdoton edellytys satamassa viihtymiselle on, että kestää ankaria sääolosuhteita. Ahtaaja työskentelee lähes aina ulkona. Täytyy olla myös valmis ottamaan vastaan lähinnä työtovereilta tulevaa ajoittaista kiperääkin kritiikkiä.

Työympäristönä satama on ollut kiinnostava. Työt, laivat ja ihmiset ovat vaihtuneet. Se on tuonut työhön sen mielekkyyden, mikä on saanut viihtymään kaikki nämä vuodet. Työkaverit ovat olleet aina mukavia ja heidän kanssaan on ollut helppoa tulla toimeen. Joukkoon mahtuu monenlaisia persoonallisuuksia, ja ajoittain saattaa sanailu olla aika kovaakin. Huumorintaju ja oikea asenne auttavat kuitenkin tilanteessa kuin tilanteessa eikä Markulla ole siinä suhteessa ollut koskaan vaikeuksia. Päinvastoin, hän on jäänyt kaipaamaan monia satamasta jo lähteneitä työtovereitaan ja heidän värikkäitä kommenttejaan. Oma hyvä kunto ja terveys ovat osaltaan auttaneet viihtymään ajoittain raskaankin työn parissa.

Etusivu / Hacklin työnantajana / Uratarinoita
© Hacklin Ltd 2010 • Oy Hacklin Ltd, Mäntyluoto (port of Pori), Mäntyluoto, FI-28880 PORI, Tel. +358 2 628 2111, Fax +358 2 628 2220